torstai 12. maaliskuuta 2009

Railay Beach West Krabilla 12.3. (23:00)

Kirjauduttiin ulos Ramadasta kello 12 ja jätettiin laukut säilytykseen. Päätimme tappaa aikaa tunnin jalkahieronnassa. Oli mukava köllötellä tuolissa hierottavana ja lukea kirjaa. Hintaa tuli nenää kohti 200 bahtia ja hieroivat samaan hintaan niskatkin kuntoon. Hieronnan jälkeen kävimme ottamassa vielä isot Singhat ennen taksimatkaa kentälle (matka kentälle kesti ilman suurempia ruuhkia n. 35 minuuttia).

Kentällä AirAsian lähtöselvitys sujui nopeasti (lennon hinta Krabin kentälle n. 3000 bahtia kahdelta). Turvatarkastuksen jälkeen menimme ensiksi väärälle portille odottamaan. Onneksi tajuttiin tilanne 20 minsaa ennen lennon lähtöä! AirAsia sulkee portit 10 minsaa ennen lähtöä.

Koneessa oli kuuma kuin saunassa, mutta onneksi matkaan päästiin melkein aikataulussa. Lento kesti n. tunnin.

Krabin kentällä sitten ihmeteltiin että millähän sitä pääsisi Ao Nangin rannalle, mistä matka jatkuisi pitkähäntäveneellä. Päädyttiin hyppäämään täpötäyteen bussiin (150 bahtia per nenä). Paikallisilla oli joku ihme systeemi, jonka avulla tiesivät kuinka moni jää missäkin pois. Laukut mätettiin sikin sokin kuskin taakse lattialle ja osa matkustajista joutui seisomaan (saatiin viimeiset 2 istumapaikkaa). Noin 55 minuutin matkan jälkeen saavuimme Ao Nang Central pysäkille, missä kuski kehotti jäämään pois jos on matkalle Railayhin.

Pienen ihmettelyn jälkeen ostimme liput pitkähäntäveneeseen (150 bahtia per juntti). Kuulemma yötaksa ja päivällä halvempaa. Sitten sandaalit jalasta, lahkeet korviin, kassit niskaan ja kahlaamalla veneeseen. Tottakai viimeinen hyökyaalto pyyhkäisi housut aivan märiksi. Kaikki tämä tapahtui pilkkopimeässä. Ainoastaan veneen sisällä oli valot. Täytyy ihmetellä kuinka kuski pystyi navigoimaan porukan perille (kyydissä oli myös lauma rasittavia amerikkalaisia, jotka meuhkasivat kovaan ääneen itsestään tyylilleen uskollisina) ilman "ajovaloja" ja suhteellisen kovassa aallokossa. Perille kuitenkin päästiin ja selvittiin toisessa päässä hieman pienemmällä kahlaamisella.

Haettiin nopeasti respasta avaimet ja aamupalakupongit ja sitten meidät saatettiin "mökkiin". Meidän bungalowi on jotakin hotellihuoneen ja leirintämökin väliltä. Ilmastointina meillä on vain tuuletin, joten huoneessa ei ainakaan palele (yölämpötila ulkona on n. 25 astetta).

Vaihdettiin nopeasti vähemmän hikiset vaatteet päälle ja ammuttiin rantaravintolaan syömään. Nälkä oli järkyttävä, koska ei oltu syöty mitään sitten aamupalan. Löllis tilasi paistettua kanaa "kolmen maun" soosilla ja Köntti otti punaista kanacurrya. Molemmille vielä satsi paistettua riisiä ja juomat. Hyvää oli ja hinnaksi tuli kalliiksi parjatulla Railayn rannalla 425 bahtia eli n. 10 euroa. Ei paha ainakaan meidän mielestä., jos miettii paikkaa ja tunnelmaa. Pöydän vieressä aallot löivät rantaan ja palmut suhisivat tuulessa.

Nyt köllötellään sängyllä ja kohta pitäisi käydä nukkumaan, jotta jaksaa huomenna ihmetellä tätä paikkaa auringonvalossa. Oli nimittäin aika vaikuttavan oloinen kuun valossakin.